Nya ord och nya uppleveleser.

Återigen har det övergått till tentavecka. Denna gång är min tenta närmare slutet av veckan, så paniken har inte  infunnit sig på allvar riktigt än.

Jag konstaterade häromdagen att man kan vara smart på olika sätt. Att bara säga att någon är smart så tänker man ju direkt på att någon är klok, vis och eller närmast ett geni. Men så finns det ju även uttrycket att vara "street smart", då handlar det ju mer om att klä sig snyggt eller se snygg ut. Men det som jag ville beskriva med ordet smart var kanske närmare åt händig, finurlig, uppfinningsrik... eller kanske till och med lite ingenjörsmässig fast med enkla lösningar eller medel... "Home smart" bestämde jag mig för att vara ett passande ord. Så det tänker jag börja anamma. Finns det inga bra ord, så skapar man dem själv.

Det samma hände för några veckor sedan när Tomas ville ha ett bra ord för att i verbform kunna säga att man går och dricker kaffe tillsammans. Fika kom genast på tal, men jag höll med Tomas där. Att fika är med ett koncept i helhet där det gärna inmundigas någon macka eller något bakverk till kaffet. "Att kaffa" blev till slut allmänt accepterat i sällskapet och nu används det ganska så flitigt. Om inte annat av Tomas själv som behövde detta uttryck från början. Och kaffa det gör han! ;)

Ljudböcker gratis och lagligt??! Man sätter sig vid datorn och surfar in på elib.se. Där väljer man sitt bibliotek och matar in sitt bibliotekskort, sen kan man välja bland lite olika titlar för att sedan streama hem en ljudbok under 28 dagar. Grymt bra! Ibland kan det vara skönt att bara lyssna på att någon läser för en. Men det gäller att hitta dem med uppläsare som motsvarar ens egna förväntningar. Det kan bli väldigt fel om uppläsaren läser mycket mer sakta än vad man själv skulle gjort eller förställer rösten till löjliga röster som man inte kan para ihop med den egna föreställningen av den litterära figuren.

Säkra kort är oftast svenska böcker där författaren själv läser upp sitt verk. Humoristiska böcker  eller böcker med många små berättelser är också ett bra alternativ, där behöver man sällan bilda sig en uppfattning om personer och miljö. Just nu lyssnar jag till Mark Levengood som som läser sin egen bok "Hjärtat får inga rynkor", som är lite lagom smårolig och lagom ansträngande att lyssna till när man samtidigt pluggar matte.

Utöver den så lyssnar jag till en bok som jag egentligen fick nys om i bokaffären här i Mölndal då expediten tipsade en annan kund om denna, då kunden letade efter en liten lagom gå-bort-present. Efter det så läste jag på bokens baksida och tänkte att den här måste jag ju läsa... men så har det inte fallit sig så att jag lyckats beställa hem den trots allt. I fredags var jag så trött när jag kom hem så att jag bestämde mig för att gå och lägga mig redan innan klockan slagit 22.00. Då kände jag att det var för jobbigt att läsa, men ville ändå ha något som rensade dagens mattetänkande från hjärnan. En ljudbok blir bra, tänkte jag och surfade in på eLib och hittade där boken bland de populäraste. "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" av Jonas Jonasson. Den var precis som jag förväntat mig väldigt charmig och rolig. Har inte lyssnat färdigt den än, men kan rekommendera den varmt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback