Ny look #1


Har varit ganska produktiv för att vara improduktiv idag. Skulle väl kanske ha pluggat lite idag eftersom det inte blev så mycket pluggat igår.

Igår hände det nämligen grejer. Jag lyckades gräva fram en liten blå bil under allt damm och smuts som var i garaget. David har hjälpt mig att få fart på batteriet. Det krävdes en superduper-laddare och att ladda batteriet baklänges (för att slå sönder sulfateringen) och sen ladda normalt igen för att få det att funka. Det var med stor spänning som vi åkte till garaget för några dagar sen för att stoppa i batteriet och se om det skulle orka med att starta upp bilen... och det gjorde det.

Igår när vi åkte till garaget ånyo, så startade bilen på ett litet kick. Inte kunde man tro att den stått helt stilla och avställd i dryga sju år. Nästa bekymmer var huruvida vi skulle behöva slita som små djur med bromsar som satt sig. Men icke! Visst hörde man att det var rost och skit på skivorna, men den rullade själv. Slutligen var det ju det där med problemet som gjorde att jag ställde av bilen från första början. På senaste besiktningen (ett tag innan jag ställde av bilen) så påpekade besiktningsmannen att min koppling var väldigt trög. Jag var ju van vid min bil och min koppling så jag hade ju inte tänkt på detta innan, men efter att han påpekat det så låg det ju och surrade i bakhuvudet. När jag sen tyckte att det klonkade väldigt och kändes som att jag eventuellt hade lite svårigheter att lägga i ettan och backväxeln, så kände jag att jag inte vågade köra och bli stående någonstans för att hela växellådan hade rasat.

Men så nu när vi testade så verkade det inte vara så farligt som jag då hade trott. Något är knas med kopplingen för den är väldigt trög. Vi fick ställt in själva vajern (som verkade ha slappat till sig rejält) för att få ett bättre spel i pedalen, så nu funkar den fint igen. Däremot upptäckte David att backväxelspärren inte längre funkade. Det gick att lägga i backen även om man inte trycker ner växelspaken som man borde.

I det stora hela så ser det faktiskt riktigt bra ut trots allt. Efter att ha pillat lite och testkört lite fram och tillbaka på gatan. Tyckte vi att det var en bra idé att spola av den från all smuts och skit. Och vips... jag hade visst en liten blå fin bil. Inte alls ett grått och trist bilskrälle. Dessutom gjorde jag storröjning av garaget och fick spolat av även det. Så nu är det om inte rent så i alla fall ganska så städat och minde smutsigt.

Nu är det bara att slänga på sommardäcken (som sitter på de finare lättmetallsfälgarna) och se hur de ser ut. Sen kanske man skulle kunna skicka i väg "Lilla Blå" till besiktningen. Jag kollade upp vad det skulle kosta att ställa på bilen igen. Årspremien för skatten låg på 1080 kr, men eftersom jag är en bit in i året så skulle det landa på ca 955 kr. Sen var det ju det där med försäkring också. Jag har idag en avställdhetsförsäkring (som grundar sig i en halvförsäkring) som precis förnyades för ett år. Eftersom bilen är 22 år (!) gammal så känns det som att man kanske borde nöja sig med en trafikförsäkring. Den skulle gå på 3090 kr, medans en halvförsäkring kostade 3763 kr (konstigt nog). Men det är för mig fortfarande väldigt mycket pengar så länge jag inte behöver ha bilen, så det blir till att fundera på vad jag ska göra.

Tittade lite på blocket igår efter Golf-II årsmodell -88... huh... det var så man blev gråtfärdig. De flesta låg runt 1500 kr. Det fanns till och med en annons på en för 100 kr! Men jag var beredd på det. Nu är den ganska så fin, den har inte rullat alltför många mil och den är en 5-dörrars med taklucka. Kanske kan få upp priset något. Såg några fina som låg runt 2500-3000 kr. Så fråga är ska man pusta upp och fixa till den och sälja den, eller ska man behålla den? Det man får ha lite i åtanke är att om jag skulle behöva ha bil för ett jobb, så kommer jag ju aldrig att hitta en så billig bil att ha råd att köpa i första läget. Men som sagt, det är fortfarande många frågor som behöver rätas ut innan jag kan ta någon ställning till vad som är bäst.

Så tills vidare så passar jag på att njuta av att jag till synes har en liten fin blå bil som fortfarande vill vara mig en trogen vän. =)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback