Trevlig midsommar eller Varför får man aldrig tvätta i fred...???!


Idag är det äntligen midsommarafton! Som jag har väntat... =) Vädret kunde varit bättre... men än så länge är det i alla fall uppehåll och inte så mörka moln på himlen. Temperaturen ("...är hög ut i kroppen...") ligger väl runt 16-17 grader. Med andra ord... en riktigt typisk svensk midsommarafton! Kan det bli bättre??! =)

Över till andra delen av min tudelade rubrik. Har bokat tvättstugan idag på det tidiga passet (8.00 - 11.00) och det finns en överenskommelse i huset att man får ta över någons bokade pass om det inte är börjat inom en timme. Eftersom jag är mer av nattmänniska än morgonpigg så brukar jag försöka dra på det och börja tvätta strax innan 9.00... det är ju ändå min tid och oftast behöver jag inte hela passet.

För några veckor sedan kom det någon och ringde på och väckte mig... men nyvaken som jag var ville jag inte öppna. När jag ändå var väckt så kunde jag lika gärna börja pyssla med tvätten, så jag samlar ihop allt och sorterar lite, konkar ner allt till tvättstugan där jag möter en mycket förvånad och skamsen dam. Hon som hade passet efter mig, hade börjat tvätta på min tid! Den gången hade jag egentligen velat ha hennes tid men eftersom den var upptagen hade jag tagit den tidiga tiden. Jag var ledig och hade inget planerat så det löste vi snabbt och enkelt genom att helt enkelt byta pass.

Och så nu idag... händer det igen!

Jag var osäker på om man ens får tvätta på en midsommarafton (vi får bara tvätta mån-lör, men har nyckeltavlesystem så att det går att boka alla dagar). Dessutom ägnade jag sen natten till att sy färdigt en kjol, så jag tänkte som vanligt sova lite längre och gå upp och tvätta vid 9-tiden. Vaknar av att det ringer på dörren... var det väckarklockan?... just ja, jag har ju tvättid!... men det var nog allt dörren det ringde på! Tittar ut ur smygtittshålet... hjälp, är det mitt ex som står där? Hmm... ska jag öppna eller inte? Står ju i bara en lång tröja, sömndrucken och håret åt alla håll... ja, ja, han har ju sett mig sån förr.

Jag bestämmer mig för att öppna... näe, det är den äppelkäcka killen, tillika min granne! "Jo, jag bara undrar om du ska tvätta... såg att ditt lås hängde där, men man kan ju ha glömt att ta bort det..." osv.

Sen mal han på om att han behöver tvätta för att han ska bort. Med följande dialog:
-"Mm... det ska jag med" mumlar jag som surnat till lite och vägrar ge bort min tid.
-"Jasså, ska du långt?"
-"Öuhm...
(fortfarnade har inte alla där uppe vaknat till liv)... näe, inte så långt".
-"Ska du till Danmark?"
(varför frågar han det?)
-"Öuhm... näe!"
-"För du kommer väl därifrån??"
(det har väl inte han med att göra...)
-"Nja... mina föräldrar gör..."
-"Jaha... näe, jag ska till Barcelona och behöver verkligen tvätta..."
(doh! kunde han väl tänkt på lite tidigare!!)
och så fortsätter det...

Ja, jösses. Det slutar i alla fall med att jag ska säga till när jag har tvättat mina maskiner som jag behöver tvätta, så att han kan börja tidigare. Men det ända jag står och tänker på är... alla åker ju bort på midsommar (nästan i alla fall), men om man ska åka utomlands... borde man inte planerat och tänkt på tvätt lite tidigare då??!

Jag kan nästan förstår hur det kan bli slagsmål och osämja i tvättstugorna runt om i landet. Jag ska inte klaga, det är hyfsat lätt att få tider förutom på vardagskvällar och ibland helger, då man får planera in någon eller några vecka i förväg. Men jag säger bara:

- Låt mina tvättider och min morgonsömn vara i fred!


Nu har jag dock hämtat upp min (inte helt torra) tvätt och tänker ägna mig åt förberedelser inför ett härligt midsommaraftonsfirande, som ska firas med Maria och Anders, och några gla'a pôjka' från Karlstad. Det blir najs det!

Trevlig midsommar på er!
Drick mycket sill och ät gärna nån snaps till... =D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback