Oktober 2010... lägges snart till handlingarna

Ny läsperiod och nya tag. Jag har precis börjat på en ny kurs som verkar ganska rolig: Cryptography.

Så här säger Wikipedia om det:
Inom kryptologin studerar man kryptografi (metoder för att förvanska meddelanden så att obehöriga inte kan läsa dem) och kryptoanalys (metoder för att forcera sådana meddelanden). I modern tid låter man även metoder för autenticering vara en del av kryptologin då dessa använder liknande metoder och har liknande syften som kryptologin i övrigt.

Så det är helt enkelt lite av en pysselkurs. Eller ja, pyssel och pyssel, men lite knep & knåp fast med metodiska och vetenskapliga tillvägagångssätt. Det är ju inte riktigt som att rita "från-prick-till-prick-bilder", fast nästan. :P

Det är i alla fall inte alla kurser som man gladeligen sätter sig och läser i boken innan nästa föreläsning och sätter sig med uppgifterna långt i förväg. Ska bli spännande att se om det fortsätter att vara lika kul hela läsperioden.

Appråpå pyssel... jag har fått sånt himla sug efter att sticka. En tjej i skolan kom och visade sina vantar och sa att hon hade stickat dem. "Sådana här får du sticka, Maggan. Det tar bara en dag per vante!" "Yeah right", svarade jag. "Inte med så mycket färger och pill. Så avancerat kan jag inte." "Men det är ju bara ett garn som är färgat så att det blir mönster och färgskiftningar när man stickar det. Och ett nystan räcker till ett par vantar och det kostar inte mer än 30 kr."

Där gjorde hon nåt ovetandes, hon tryckte på rätt knappar för att trigga mig... Bara ett nystan blir ju inte så dyrt. Stickor kan jag säkert låna av mamma. Så nu kan jag ju säga att jag har helt snöat in mig på att börja sticka både vantar och mössa i det garnet. Dropps Fabel, är det för den som är intresserad och det finns i jättemånga fina färgkombinationer.
http://www.garnstudio.com/lang/se/visgarn.php?garn=Fabel


(Klicka på bilderna för att få dem större.)

Eftersom jag hade tänkt att det skulle passa både till min vanliga vinterjacka och till min duffel/(halvlånga)kappa så tror jag att det lutar åt mixfärgen svart-grå-natur som färg. Annars blir det nog mixfärgen som kallas ljung.

Jag tänkte att jag skulle försöka komma iväg idag och köpa två nystan, det ska ju räcka en bit på vägen. Men så har jag bokat in tvättid 12-16, så jag får väl se om det kan bli klart lite tidigare.

Annars så sitter jag mest och väntar på en massa besked... tentaresultat och anslag om sökta stipendier. Ett stipendieanslag borde komma upp vilken dag som helst. Sen har jag sökt ytterligare två, det en är jag nog inte behörighet och det andra kommer nog inte anslag om förräns i december.

Tentaresultatet kan dröja ytterligare två veckor. Och jag är mycket spänd på hur han har rättat där. Jag vet att jag har gjort slarvfel på ett tal och tänkt lite fel och därmed gjort uppgiften svårare för mig. Det hänger och dinglar på godkäntstrecket hur som och jag vet ju att jag egentligen kan det. Så det är lite surt om det väger åt fel håll. Om man ska tänka lite positivt så bör det inte vara så svårt att komma ihåg allt till omtentan i januari och dessutom behöver jag ju bara skriva tentadelen för halva kursen, eftersom jag klarat den andra halvan. Skönt det i alla fall. Håll tummarna för att jag har klarat den, det skulle vara ännu skönare att slippa tenta den där jäkla kursen fler gånger nu. Jag tycker att jag har kämpat länge nog med den nu och jag kunde det faktiskt den här gången.

Näe, usch och fy vilken dyster månad det här har varit. Visst jag kan inte klaga, jag har haft det fantasktiskt superbra jämfört med många andra. Översvämningar av förgiftat vatten och översvämingar efter jordskalv, kolerasmittspridning pga dåliga förhållande efter jordskalv... osv. Som att det inte vore nog av allt hemskt som händer runt omkring i världen, så har det även drabbat många i min närhet.

En vän miste sin bror för några dagar sedan och en barndomskamrats lillebror miste sin fru i en hemsk trafikolycka härommorgonen. Tur i oturen var att de två små barnen, som satt fastspända i barnstolar bak i bilen, klarade oskadda. Men fy vad hemskt att komma bland de första till olycksplatsen av familjs bilolycka. Samma barndomskamrats och tillika lillebroderns pappa ligger dessutom på centrala intensivvårdsavdelningen och kämpar för sitt liv i en ovanlig sjukdom där tillståndet har förvärrats drasiskt nu i det senaste. Vad ska man säga? Jag kan inte annat än beklaga sorgen och skicka mina varmaste och stärkande tankar till alla drabbade och anhöriga.

Nu får det vara nog på eländet, om några dagar så lägger vi oktober 2010 till handlingarna och börjar en ny månad och hoppas på att den ska vara lite bättre och snällare mot oss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback