Segerns sötma smakar bra till kaffet!

Utan att vara allt för kaxig och att sticka ut hakan för mycket, men jag tror att jag börjar få kläm på det här med databaser... hjälpligt i alla fall.

Jag kan inte påstå att jag direkt haft någon tur i pluggandet av denna kurs. Först har man fått leta med ljus och lykta för att hitta gamla tentor med lösningsförslag. Gick till och med bakåt i tiden så långt att kursen inte ens hade samma namn längre, allt för att få uppgifter att öva på med lösningar till.

Sen började jag tappert att ge mig an en sorts uppgifter med E/R-diagram. Efter att har löst de som fanns i övningarna så gav jag mig modigt på en tenta med lösningar. Kämpade länge och hårt med uppgiften tills jag kände mig klar med den och skulle rätta den... då finns just detta lösningsförslag inte, utan det hänvisas till någon snarlik labbuppgift. Morr!!!

Jaja, jag lät mig inte nedslås fullständigt utan kämpade vidare och letade igenom alla tentor och hittade till slut ett par med lösningsförslag på sådana här uppgifter. Men nu hittar jag istället fel i dem. Efter att ha dubbelkollat med min trogna personliga hjälplärare tillika hejarklack, så konstaterades det att det faktiskt var fel i facit.

Nya utmaningar med nya uppgifter i form av SQL queries. Återigen hittar jag fel i facit. Facitförfattaren har helt enkelt glömt att ta med saker, använder sig av fel attribut men framför allt hittade jag en uppgift som faktiskt var felaktigt skriven. Återigen med hjälp av min personliga hjälplärare, som drog igång ett program och testkörde det och så såg vi därmed att facitförfattarens kod gav fel svar och min lösning gav rätt svar. Gissa om jag var nöjd och kände en personlig seger mot denna kurs.

Tentan är imorgon och jag har inte hunnit trassla mig igenom alla bitar än, men det tänker jag ägna resten av dagen åt. Hur svårt kan det vara liksom??! Med friskt humör, en fjäder i hatten och en stor kopp kaffe till det, ska jag nu rikta min uppmärksamhet mot pluggandet igen. Håll nån tumme för mig imorgon förmiddag, för då jäklar ska pennan glöda i 4 timmar... =)

Ps. Till min personliga medhjälpare tillika hejarklack... jag hade aldrig klarat det utan din hjälp och ditt tålamod, sötnos! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback