Tentaplugg och islossning

Ja, jag vet. Jag är en usel bloggare! Så här med första inlägget för år 2010, så tänker jag faktiskt inte lova bot och bättring på den fronten heller. Den här bloggen (och bloggaren för den delen också) är högst spontan.

Vintern har bitit sig fast i Göteborg. Det blev en vit jul som faktiskt har fått hålla i sig ända in i januari och nu biter Herr Frost i näsan på var göteborgare. Att det är kallt och jäkligt, och att man drar sig från att gå ut är trots allt mycket bättre än det eviga slaskandet som annars brukar förgylla de vintriga vardagarna. Nu är det ju bara att ta på sig något varmare och så är det inte så farligt.

Ömsom kommer det väderleksrapporter som säger att det ska bli mildare igen och ömsom om att kylan ska hålla i sig. Men oavsett så har jag precis haft islossning här hemma. Tog tillfället i akt nu när det är minusgrader på utsidan och att ju närmare omtentorna desto mer avancerat blir tentaflyktandet, så idag blev det till att frosta av kyl och frys. Det var verkligen behövligt! Har precis plockat in allt igen och beundrar den rena och frostfria frysen.

Har två kissemissemånsar inneboende hos mig förtillfället, de brukar vara ytterligare en anledning till tentaflykt. Det går inte att bara gå förbi en sussande katt utan att peta lite på den, för att råka väcka den och vilja gosa lite! ;)
Det är en tjej i skolan som är på semesterresa i två veckor och ville ha hjälp med att passa dem och jag behöver väl inte säga att jag inte direkt var svårövertalad. De har varit hos mig i drygt en vecka nu, men är fortfarande lite skygga om man rör sig för snabbt. Fast de har börjat att vänja sig och kan gosas med ganska lätt nu.

När jag ändå var inne på tentaflyktande, så var ju bloggandet givet. Det var helt enkelt dags att ta tag i det nu. Så nu har jag dödat ytterligare en stund och fyllt på mitt dåliga samvete lite till. Därför är det nu dags att återgå till mitt pluggande av Mikroelektronik, A (Komponenter) och lära mig allt pn-övergångar, trans-konduktanser, bipolära transistorer och MOSFETar. Den roligaste biten är ändå de mikroelektronikhistoriska uppgifterna, så nu vet jag vem John Bardeen, Walter Brattain, William Shockley, Jack Kilby och Gordon Moore m.fl. är och vad de har gjort/uppfunnit. Hoppas bara att jag lyckas klämma ur mig det på torsdag eftermiddag, då det är upp till bevis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback