Mörbultat...

Helgen som precis har varit blev överfylld med dans. Fredag och lördag var det dansgala med DansDax i Scandinavium. Mitt på lördagsdagen var det världsrekordsförsök i pardans. Som att inte detta skulle vara nog så avslutades helgen med buggkurs på söndagskvällen.

Fredagen var den bästa danskvällen. Arvingarna, Kingen och Barbados i återförening av den ursprungliga uppsättningen stod för underhållandet. Det var en hel del folk, många man kände och många man kände igen. Kingen spelade lite annorlunda musik och det var kanske inte helt lätt att dansa till. Kan tänka mig att om man kunde boogie woogie, så hade man kunnat få utlopp för det bra där. Jag var uppe och dansade tre låtar på raken med en kille som jag knappt har dansat med men som jag känner lite grann. Den sista låten var grymt snabb och jag är imponerad över hur bra vi fick ihop det. =)  En ung liten kille som dansade Donnum-stilen bjöd upp mig till Barabados sista låt och sa att han inte kunde foxtrot. "Men vi kan ta en långsam bugg istället", säger jag snällt... Det var en superlångsam foxtrot... haha. Jag tycker att det kan vara svårt att dansa långsamma bugg ibland, speciellt när de är väldigt långsamma. Att dessutom dansa med någon för första gången brukar det ju ta en halv låt innan man har "känt av varandra". Hehe... det gick väl inte helt felfritt, men över förväntan. Det var verkligen en utmaning. Som tur var så körde Barbabados ett extranummer, så vi fick dansat i normal takt också.

Lördagens började med mjukstartandet av att lösa Melodikrysset. Sen var det dags att göra sig klar att åka in till stan igen. Dags för världsrekordsförsök. Det dök tyvärr upp alldeles för få deltagare för att det ens skulle vara i närheten och sniffa på en utmaning till nuvarande rekordet på 1635 dansande par. Tråkigt nog dök det inte upp mer än ca 360 personer. Troligtvis ska de göra ett nytt försök under Kulturkalaset i sommar istället.

Klagar gör jag inte, för det var kul att få lära sig en koreograferad dans i form av en enklare variant av slutscenen i Dirty Dancing! =) Det var mycket att lära sig, gick fort fram, samt en snabb låt. Men jag tror vi fick till det ganska bra till slut. Men det var svårt sista gången de spelade låten och de inte längre räknade in, så då gick vi över på dirtyfox istället och krämade ur det sista ur dansen! Efteråt när vi står och snackar lite, kommer det fram en liten tjej med mikrofon och undar om hon får intervjua oss, så vi fick prata lite om dansen och DansDaxgalan. Hehe... en galen dag i november med siktet inställt på en världsrekordsinnehavartitel som istället slutade i en intervju för P4 Dans.

Efter en fika på stan, lite shoppande var det bara att bege sig hem och ladda för en ny danskväll. Janne, Kikki Danielsson, Jessica Andersson och Streaplers, stod för kvällens spelningar. Det var en helt annan danspublik och min fot orkade inte riktigt med fullt ut. Det gick hyfsat med buggen men de långsamma vridningarna i foxen blev för mycket, så det blev en hel del vilande på läktaren. Det blev bara dans med folk man kände denna kväll och jag ångrar faktiskt lite nu i efterhand att jag inte "tog för mig mer av det smörgåsbord" som var under fredagen, medans foten fungerade. Det är lätt att vara efterklok.

Det var med nöd och näppe man orkade snöra på sig dansskorna för fjärde gången denna helg på söndagskvällen. Dans med äldre herrar som hittar alla möjliga takter utom den man ska dansa i, kändes enkelt inte så lockande. Men väl där så blev det faktiskt roligare än jag räknat med och detta var snart bortglömt. Foten höll och jag kan återigen konstatera att buggen är snäll mot foten. Men nu får skorna stå på hyllan och svalna av ett tag. Får väl se om det blir dans till helgen igen, söndagkväll blir det ju kurs oavsett.

Har kommit in i en trötthetsperiod. Det finns ingen energi när man vaknar, trots att man har sovit de timmar man bör. Skulle försöka titta in hos frisören och se om hon hade någon drop-in tid idag innan lunch, men det gick åt pipan, orkade inte upp så det blev bloggandet istället. Att man sen är helt mörbultad i nacken och skuldrorna när man sovit normalt i sängen gör ju inte saken bättre. Har sovit i de mest knasiga formationerna i soffan utan att ens känna av det minsta när man vaknar, då är det ju konstigt att man ska få ont när man sover "riktigt". Måste nog kolla upp någon ny kudde eller nåt, för det här funkar inte. Det luriga är att jag inte vet exakt vad det är som är fel. Är det för högt, för lågt, för mjukt, för hårt... ja, ja, det ska jag inte tråka ut er med här. Får fundera vidare.

Nu ska det bäras av till skolan och pluggas Elfält. Sen blir det pubquiz i puben ikväll. Undrar om vi ska lyckas frångå det sakta sjunkande kassa resultatet på 12-13 poäng?! =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback