Ohoy Pirate-mates!

Har just suttit och tittat på Göta Kanal 3. Hade väl inga större förväntningar men var till skillnad från många andra, beredd att ge den en chans. Den hade sina poänger och kunde faktiskt ha varit bättre än den blev. Tyvärr lite väl patetiskt överdriven om man frågar mig. En stor anledning till att jag tittade på den var att jag letade efter en dubbelmastad segelbåt. Den ägs av ett par bekanta och de hade slussat tillsammans med "Kronofogden" under inspelningen av en av scenerna. Men det verkade inte som att de hade fastnat. :( Men lite kul kuriosa i alla fall.

Det har inte blivit så mycket pluggande de senaste dagarna som jag hade hoppats på. Ämnet är urtrist och jag hittar ingen motivation alls. Men vad värre är att jag har drabbats av något i ögonen. Antagligen bindhinneinflammation, men det kan eventuellt också bero på någon allergisk reaktion.  Har vid ett par tillfällen nu på kort tid fått sånt enormt kli i ögonen, då speciellt i det ena.

Igår bara kliade jag och kliade jag... försökte lugna ner det hela med några av Davids ögondroppar... som hade ett alldeles för länge sedan utgånget bäst-före-datum. Det hjälpte lite men det kliade fortfarande. När jag sen tittade i spegeln så såg det värst kliande ögat helt geggigt ut. Blev lite småskraj och kände att det här var inte riktigt så bra. Som tur var så hade  David kommit hem tidigt och vi insåg att sitta på akuten var inte riktigt vad som kändes hoppfullt en trettondagsafton.

Så vi tänkte att vi skulle gå ner till optikern och be dem titta lite och göra en förhandsbedömning om det var något som behövde åka in akut med. Första optikern hade helt stängt och hänvisade till systerbutiken någon gata längre bort. Där var det öppet men så klart inga optiker där. Assistenten som var ensam i butiken vågade inte säga något men rekommenderade att gå och kolla om det var någon optiker i de konkurrerande optikerbutikerna eller ringa sjukvårdsupplysningen. Givetvis så var ju även de två andra också helt stängda. :(

När vi gick där i den iskalla snövinden, så kom jag på att vi kunde gå till apoteket och kolla om de hade sådan där ögonlapp, så att ögat kunde få vila lite i alla fall och kanske några nya ögondroppar. Dessutom brukar receptarierna där vara riktigt duktiga och hjälpsamma. Mycket riktigt så var hon den trevliga tjejen där och hon gjorde en snabb bedömning att det var en irritationsreaktion, antingen av inflammation eller en allergisk reaktion. Hon tyckte att jag skulle prova med en lugnande och återfuktande ögonsalva och avvakta. Men om det inte hjälpte eller blev värre skulle jag absolut uppsöka läkare.

Bara efter ett klet med ögonsalvan och en liten stunds vilande så blev ögat mycket bättre. Det geleaktiga som jag blev så förskräckt av hade försvunnit och nu var det "bara" lite blodsprängningsrött och svullet kring ögat. Så det kändes väldigt lugnade. Så en stund senare begav vi oss ut på stan, vi hade ju redan bestämt träff med vänner på Bishop's Arms vid Domkyrkan. En "snabb öl på stan för att ta oss hem tidigt" slutade inte alls tidigt utan med en grymt god middag på Taras (en turkisk restaurang på Södra Vägen). Så god mat och mycket så vi rullade därifrån. Fast jag kände mig rätt så skabbig. Var ju bara klädd för pubbesök, inga linser, inget smink och svullna ögon. Inte någon skönhet direkt. Men vad skulle jag göra.

När vi kom hem så kom jag på att jag var tvungen att busa lite med David. Smög ut i hallen och hämtade en galgkrok, höll den i näven och drog tröjärmen över. Satte mig lugnt i soffan brevid honom igen och sa: "Aaaaarrrr..." och viftade med "krokhanden". Hihi... när vi traskade runt halva Mölndal efter optiker och jag nämde ögonlapp så sa han nämligen: "Det verkar som jag har en pirat-flickvän, med träben och ögonlapp". Så här fick han för pirat-flickvän! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback