Pedagogik på prov

Nu sitter jag här igen och pluggar Flervariabelanalys för jag vet inte längre vilken gång i ordningen. Hur kan det vara så svårt?? Jag förstår inte. Det är ytor och kurvor, parametriseringar och projektioner hit och dit.

En kompis sa allt som oftast: "Det är ju bara att tänka logiskt..." Logiskt my ass, säger jag bara!!!

Igår satt jag förtvivlad över hur två rundade kurvor tillsammans kunde bli bara ett rakt streck. Tänkte lägga ner för kvällen och ge upp. Men då kommer pojkvännen hem och peppar mig. "Parametrisering är bara ett svårt uttryck för något som egentligen är ganska enkelt"... Hmmm, okej jag ger det ett försök till.

Vi ritade på papper. Vi rev isär pappret och försökte pussla ihop det till en 3 dimensionell figur. Vi använde oss av en bit ståltråd, skrivbordslampan och skuggor. Till slut kommer pojkvännen på sitt mest pedagogiska humör och hämtar en skokartong, trycker in ståltråden i hörnet och lyser med skrivbordslampan från alla möjliga håll och se... visst kunde något som kunde tolkas som två kurvor te sig som ett rakt streck!

Men helt ärligt så har jag nog inte kopplat ihop det än... detta får smältas. Eller så är jag ett hopplöst fall. Jag kan verkligen inte "bara se" hur kurvor eller ytor ska se ut om de inte är väldigt enkla och att jag lärt mig dem utantill. Så fort jag försöker tänka logiskt så blir det bara pannkaka av alltihopa när det kommer till Flervariabelanalys.

Men... skam den som ger sig. Idag är det på't igen! Den här gången ska det gå...! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback