Ord som börjar på vinter-.... (-tid, -väder, -mössa, -trött)

För några dagar sedan fick vi vår första snö här i Göteborg. Men den varade inte helt oväntat inte så länge. Det snöade hela dagen men det var inte så mycket som la sig, det var väl mest det som snöade under natten som låg kvar. Men nu är allt borta igen.

Det var rysligt kallt också eftersom vi hade nordanvindar som blåste på rejält. Det kändes som att själen rycktes ur en när man var ute och gick. I tisdags var jag nöjd med att jag inte började förrän efter lunch, för då kunde jag få lite insidetips från alla via Facebook och insåg att det var dags att bylta på sig för att slippa frysa. Tog leggings under jeansen och det var grymt. De tog bort den värsta genomblåsningen och var inte för varmt att sitta i på föreläsningen sen när man väl kommit in.

Det verkar inte som att jag fick stipendiet denna gång. Får hoppas på det andra som ska komma någon innan jul istället. Skit, för det hade verkligen varit behövligt nu. Har en trist tandläkarräkning som väntar, hade behövt beställa glasögon för att avlasta ögonen från linserna ibland. Ett träningskort står också på önskelistan. Men men, tid kommer väl när det snart ska få plats med mer ekonomiska inköp igen. Just nu är det lite tugnt bara.

Den nyfikne kanske undrar hur det gick med stickningen? Jag är fast, det är helt kört. =)
Mössan är efter många om och men klar. Det gick relativt snabbt, men jag var helt vansinnig efter att ha ägnat en hel eftermiddag/kväll till långt in på småtimmarna för att få den klar. Första gången man provar på att lägga in med jämna mellan rum för att slutligen ska ha 16 maskor fördelade på 4 strumpstickor. Jag kan förklara för den som inte stickar att det är väldigt lite garn och väldigt mycket stickor!! :) Maskorna smet för mig, stickorna trillade ur hejvilt och hade egna viljor. Den natten slutade det hela med att jag slängde hela stickningen i golvet efterföljt av en lång harang av de värsta orden jag kom på... och så kom tårarna. Att jag var arg och övertrött var ett faktum!

Men lite sömn på det och nya tag så vågade jag ge mig på att repa upp till där jag hade börjat lägga in och börja om. Det gick nästan denna gång, men det sista var lurigt. Jag funderade på många förslag till hjälpmedel och nya taktiker. Det blev någon upprepning igen och ytterligare en omstart, denna gång helt lugnt och metodiskt så gick det trots att jag inte hittat säkerhetsnålar som jag tänkt använda. Det gick precis som man skulle göra och jag känner mig stolt över mitt mästerverk. Det har sina skönhetsmissar lite här och där, men inget man inte tänker på om man inte vet om det. Personligt, kallar jag det istället. =)

Nu har jag börjat på pulsvärmare. Det borde gå himskans fort eftersom det bara är raka stycken, men det är något knasigt med mönstret som tycker att varje rad ska börja och sluta med 4 aviga maskor (resten är räta). Jag har inte fattat varför och det är jobbigt att sticka avigor, de blir så slappa och det är ju inte roligt att ha det så i kanterna, men nu känner jag inte för att repa upp det igen. Får se om jag gör annorlunda på den andra pulsvärmaren sen.

I övrigt så är jag mest trött. Inte ens lite snö eller vintertid kunde pigga upp mig. :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback