Ryggsäcken packad...

...med smutstvätt!

Ja, något som förbryllat mig de senaste dagarna är problemet "hur ska jag göra för att få tvättat?". Jag kan ju liksom inte slänga mina tvättsäckar över ryggen, ta lådan med tvättmedel i ena handen och kassen med sköljmedel och diverse andra medel i andra handen, som jag vanligtvis brukar.

Hmm... det är tur att man har så mycket kläder att man klarar sig ett tag. Men det gör ju faktiskt problemet mycket värre också, för tvätthögen blir ju än mer större. Ett moment 22, helt enkelt.

Det är alltså till att börja beta av tvätthögen i liten skala. Det tar mycket längre tid att hoppa fram och tillbaka nu, så det var ju lika bra att sikta på att bara hinna tvätta en omgång under sin tvättid. Normalt brukar jag ju hinna med två laddningar. Tur att vi har tre maskiner i vår tvättstuga i alla fall, så att man kan tvätta lite olika tvättar.

Ryggsäcken tömdes på block och pennfack samt andra skolgrejer och fylldes istället med en välsorterad och välplanerad omgång smutstvätt. Sköljmedlet stoppades i en påse och som sen tillsammans med tvättmedelslådan hängdes på ena kryckans handtag.

Stortvätt finns inte på världskartan ens, här är det småportioner som gäller. Det går väl an när man har smutstvätt som bara är att knöka ner i ryggsäcken. Men sen när den är ren och ska upp igen. Ja, det var bara att snällt vara duktig och vika i ordning all tvätt nere i tvättstugan och packa ner fint i ryggsäcken igen. Men inget ont som inte har något gott med sig, nu är det ju gjort och färdigt när man kommer upp i lägenheten, tada.

Detta var dagens utmaning och lilla äventyr för min del. Man får roa sig med det lilla.

Appråpå det lilla... man får vara glad att modet har varierat sig över åren. Tänk om man skulle tvättat på 1800-talet. Dels så var det inga käcka elektriska maskiner som det bara är att stoppa in sin tvätt och trycka på en och annan knapp. Hyreshus och hiss var väl inte att tänka på heller. Tänk vad man fick jobba mycket mer förr! Vad oerhört bortskämd man är idag egentligen.

Modet sen då... Jag är glad att jag slipper stå där vid en balja och skrubba stora kjolar och bylsiga blusar i kallt vatten. Eller om man kokade upp vatten så att det blev för varmt i stället. Tänk att stå där och dra i tunga, blöta kläder balanserandes på ett ben. Näe, det är tur att modet har utvecklats...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback