Gammal øhlkultur... =)

Häromdagen hittade jag en gammal Guiness Rekord-bok från 1968 nere i mitt soprum. (Först och Störst - Guinness Rekordbok. 1968) Den åkte med upp till lägenheten men sen så tänkte jag: "Vad ska jag med den till, det är ju bara urgamla (och säkert slagna) rekord där i ändå". Så jag la boken ifrån mig på köksbordet och där blev liggandes. Men så idag fångade den mitt intresse igen och jag och började fundera på om jag skulle slänga tillbaka den igen. Men nyfikenheten fick övertag och fick mig att börja bläddra i den. Jag kom just på att det kunde vara kul att se om det stod något om ölhävning där. Letar i registret, och jo men visst, vad finner jag om inte:

                          "öl:  starkast - svagast 139,
                                 största förbrukning 199,
                                 största exportör, bryggerier 258,
                                 ölhäfning på Chalmers 384,
                                 rekord i att dricka 398"

Raskt slår jag upp sidan 384 och finner följande:

"Öldrickning

Färdighet i konsten att på kortaste tid hälla i sig största mängd öl har sedan gammalt varit uppskattad i sällskapslivet, åtminstone det manliga. Det allmänt anförda rekordet - som dock betvivlats på många håll -  sattes 17 december 1964 av Lawrence Hill, Bolton, Lancashire, England, som på 6½ sek. tömde ett krus med 1,42 liter ale.

Chalmeristiskt. Vid Chalmers Tekniska Högskola, Göteborg, Sverige, förekommer en gammal öldrickningstradition, den s.k. ölhäfningen. Redaktionen för den svenska upplagan av denna bok har från högskolans studentkår erhållit följande svar på ett brev med begäran om upplysningar:
- De ölhäfningstävlingar som äger rum här på Chalmers är av två typer, nämligen:
   1. Häfning av 33-cl returflaska med Pripps pilsner klass II A. Denna typ är den äldsta och traditionella typen av ölhäf här på Chalmers. Enligt de gamla reglerna, som gällde fram till 1961, lyder rekordet på 3,3 sekunder och noterades den 14.11.58 av Stig Söderlindh.
   Regeländringen 1961 innebar en skärpning av reglerna, bl.a. att häfaren ej får spruta öl på golv eller bord samt att "endast en ringa mängd öl får rinna på skjortan". (Häfning med bar överkropp är ej tillåten.) Dessutom infördes tidstillägg för resterande öl i flaskan: 0,1 sek. tillägg för varje 0,1 cl öl utöver 5,0 cl i flaskan. Enligt 1961 års regler ligger rekordet på 4,2 sekunder och noterades i april 1963 av en teknolog Malmros.
   Att göra en jämförelse mellan tider noterade före och efter 1961 är på grund av de kraftiga regeländringarna omöjligt att göra.
   2. Häfning av en ½ liter mellanöl i sejdel är av betydligt yngre datum. Efter att ha praktiserats av en och annan motionshäfare blev denna typ av ölhäf upphöjd till officiell tävlingsgren efter en direkt utmaning från Umeåekonomerna 14.12 1966. Enligt reglerna fick inget öl spillas och allt skulle drickas upp. Som segrare ur denna tvekamp gick givetvis Chalmers representerat av Jaak Jüriado med den förnämliga rekordtiden 3,2 sekunder, ett rekord som fortfarande står sig.
   Tiden, vid båda dessa typer, mäts från start i utgångsläge, med händerna på ryggen och flaskan/sejdeln på ett bord framför, till dess man åter satt flaskan/sejdeln på bordet.
   Inför det i Ert brev uppgivna rekordet på 1,42 liter ale som varande 6½ sek., ställer sig våra häfarexperter mycket skeptiska. Vid häf ur sejdel är det den egna matstrupen som begränsar tiderna och möjligheterna att häfa 1,42 liter på 6½ sek. lär vara teoretiskt omöjligt även för en man med ganska stor matstrupe."

Tillvägagångssättet och reglerna var kanske inte riktigt så uppstyrda som de är idag. Men snabba var de och de hade helt säkert kul under tiden... precis som vi har nuförtiden.

Jag gillar skarpt benämningen "motionshäfare", det måste vara en sån som jag. Försöker ju hålla uppe kunskapen med jämna mellanrum. Men jag måste erkänna att nu var det ett tag sedan. Jag var ju sjuk när uttagningshäfvet till Sektionsmästerskapen gick av stapeln... Så attans, då var det ju inte heller lätt att komma med i laget. Även om jag kände att jag var på gång där med en formtopp. =)

Nästa häfv blir väl under cortègeveckan, när det är SM i ølhäfvning. Bäst att ladda upp ordentligt, så man kanske kan knipa titeln som svensk mästarinna i år. Förra året blev jag ju snuvad på den när jag minst anade det. Trodde  när häfvet var slut att jag hade kammat hem 1:a platsen på Emilia-flaskan, men när slutgiltiga resulatlistan kom upp så  visdade det sig att jag kommit tvåa bland tjejerna. Dags för revansch!

Sprid lite värme - mer varm øhl åt folket!
   // Maggan - motionshäfare =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback