Jag uppstämma vill min lyra...

...fast det blott är en gitarr!

Tack Tomas för din inspiration! Nu har min gitarr stått och samlat damm i alldeles för många år bara för att jag inte har vågat mig på att försöka stämma den. Jag har ju trots allt ett piano... så hur svårt kan det vara egentligen??!

Så fram med gamla gitarrböcker... hur stämmer man en gitarr? Vilka toner är det det på strängarna? Första boken som tydligen skulle vara pedagogisk á la "Lär dig spela gitarr för Dummies" vägrade använda sig av sådana begrepp. Men jag lät varken mitt hopp eller min inspiration nedslås av det... Nej, fram istället med en riktigt gammal bok, som nästan såg ut att inte ens vara från förra århundradet... men den var bra! Där stod allt som jag ville veta. Efter lite plinkande och plonkande både på pianot och gitarren om vart annat, så tror jag att jag fick till något som liknade en stämd gitarr. Dags att börja öva...! =)

Från förra gången jag gjorde en ansats att försöka lära mig spela, mindes jag att "Balladen om den kaxiga myran" innehöll just de tre första nybörjarackorden. Letade raskt fram denna lilla visa som även fick bidraga passandes som titel och inledning till detta lilla inlägg.

Ett annat nyväckt intresse är Photoshop. Tänk vad mycket finnesser och jox det finns där. Vad man kan ändra och greja med sina bilder. Och nu har jag ju inte vågat mig på ens en liten bråkdel av allt än. Blev inspirerad av någons foto just med en gitarr som var publiserad på Facebook, och började ju givetvis att leka lite med kameran och gitarren. Sen var det kul att leka med dessa bilder i Photoshop. Svartvita bilder är häftiga på något sätt... kan inte förklara vad det är som gör det. De ser helt enkelt nästan lite proffsigare ut. Här är några av mina alster.




       

Tänk vad mycket man lär sig när man ska tentaplugga... just allt annat är så spännande utom just det man ska plugga! Idag har jag till exempel lärt mig att Nansen var mannen som tog intiativet ett bygga skeppet Fram som hjälpte norrmännen att upptäcka Arktis och Antarktis. Sånt kan man få reda på via Wikipedia om man kör fast i korsorden...

Ledtråden var "Förde fram" och ordet blev då såklart "NANSEN"... tänk vilket huvudbry jag hade med det innan jag googlade och kom fram till den givande Wikipedialänken... =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback