Då var man oxå fast i träsket...!

Oj, det var visst ett tag sedan jag uppdaterade mig här!

Det känns tomt nu när Nollningen är över. Fyra underbara veckor fyllda med aktiviteter, sittningar, kalas, nollbrickor och framför allt nya Nollan!!! I år var de bara 75 stycken totalt som började på Elektro =( , men man har ju hunnit att lära känna igen desto fler i stället. Kul!

Själv var jag phadder för en helt underbar grupp med 8 st. Nollan. Och det är inte utan att man känner sig illa stolt över att de har snappat upp ett och annat och verkar som om de har haft roligt och trivts. Vi har i alla fall inte lyckats skrämma bort någon av dem än. De flesta av dem deltog i på de flesta av nollningsaktiviteterna, kalasade, var kvar sist i Kajsabaren under pubkvällarna, nån har redan hunnit med att pubjobba (utomordentligt föredömligt!) och sist men inte minst...
...de fick pris för Bästa Nolluppdrag!!!
Det värmer gott i en stolt phadders hjärta! Vilken energikick det är med nollning! Synd bara att det ska komma en massa ohmtentor och störa in emellan också. Jag har i alla fall gjort så gott jag kunnat för att lära dem allt jag kan... ;)

Jaha... rubriken då... vilket träsk??! Jo, Facebook-träsket alltså!
Under ett par dagar innan mina tentor så pratade folk runt omkring mig från flera håll om detta Facebook. Vad var det här nu då?! Jag hittade sidan men såg att man var tvungen att registrera sig, så då orkade jag inte bry mig. Sen fick jag höra ännu mer om denna guds gåva till Tentaflyktandet.
Tack Maria, för att du sa åt mig att inte registrera mig innan jag skrivit sista tentan! För nu är det kört! =D

Det är underbart kul att lägga till kompisar från alla möjliga håll, hitta gamla klasskompisar från förr, snoka lite efter gamla pojkvänner osv. osv. Visst är det irriterande med allt tjafs som följer med...vampyrer, pirater och alla möjliga andra invitations som man får. Men eftersom jag aldrig kommer att orka skriva ihop och skicka iväg en insändare som svar på gårdagens krönkika i Punkt.se så ger jag utlopp för mina åsikter här.

I gårdagens nätkrönika med rubriken: "Facebook gör oss allihopa till infantila slöhögar" så menar krönikören att trots alla varningar sedan tidigare om integriteter som står på spel och att man blir övervakad av överheten, så är det största hotet att man som användare helt enkelt fördummas. Att steget från personlig kontakt går mer och mer till en opersonlig nätkontakt nu har tagit steget längre genom att använda sig av färdiga mallar av meddelanden skickas till sina vänner! Och att folk tycks vara mer "lockade av fördummande underhållning".

Men är det inte så all utveckling har varit genom tiderna! Jag minns diskussionerna som gick när Internet och fler och fler webtjänster blev allt vanligare i folkhemmen. Hur det fasades om att folk skulle stanna inomhus och tappa kontakten med verkligheten. Man har ju även hört om hur TV´ns invation i folkhemmet var upphov till stormiga debatter om hur folk skulle fördummas. Jag kan till och med tänka mig hur diskussionerna gicd då de första bilarna blev allt vanligare. Varför skulle man vara så lat att man åker runt i en manick när man nästan kunde ta sig fram lika fort genom att gå eller cykla.

Min poäng är att folk av naturen är kreativa och att med nya trender och prylar så utvecklas dessa till ytterligare nya trender och prylar. Självklart vinner ju något som är roligare över något som känns tråkigare, men om man bara har "roligt" så tröttnar man även på detta i längden och hittar på nya vägar och tillämpningar!

Mitt tips är slutligen... ta chansen att hitta dina gamla klasskompisar och säg hej! Även en den minsta lilla hälsning från någon man knappt känner eller som har "trillat långt ner i minnesregistret" kan göra min dag lite roligare. Så varför inte göra likadant för någon annan! Och samtidigt se till att utvecklingen går framåt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback