Frölunda, Göteborg, Sverige...

Så här i Gothia Cup-tider delas det goa Gôtet i åtminstone två delar... de som gillar vad allt med Gothia Cup innebär och de som hatar det.

Om man inte är intresserar sig för fotboll är risken överhängande att man faller in i sist nämnda kategori och två sommarveckor som borde vara underbara smolkas med att behöva trängas på spårvagnen, behöva stå ut med tjo och tjim kring ställen där ungdomar nu inkvarterats samt inte minst att man undviker att besöka de centrala delarna av sin stad.

Nu låter jag säkert som en gammal surkärring som bara gnäller, men jag tycker faktiskt med stolthet i mitt Gôteboska hjärta att det är ett fantastiskt evenemang och att det är roligt att det har lyckats få så många länder, människor och framförallt de fotbollskickande ungdomarna engagerade. Det är kul att det har blivit ett sånt stort evenemang som återkommer från år till år. Det bidrog till ett av mina första sommarjobb som "bambatant" under ett Gothia Cup för ett icke-nämnvärt antal år sedan.

Om man bara bestämmer sig för att inte från början ha en negativ inställning till det hela och är beredda på att "låna ut" vår stad under dessa till trots få dagar, så kan man faktiskt få ett par tillfällen där det är svårt att inte dra på läpparna.

I år har hittills två små självupplevda händelser fått min mun att bli lite bredare och ett par glada minnen.

Först ut är en liten konversation mellan ett gäng pojkar på Frölunda torg som gick bakom mig:
En av killarna säger medans de går förbi toaletterna: -Jag skulle behöva gå på toa..
En annan svarar: -Men det kostar ju 5 spänn!!
Ytterligare en ur gänget kläcker ur sin ekonomiska tanke: -Då får man fan vara där länge!
Jag var glad att jag gick framför dem så de inte såg mitt odöjbara leende som spred sig från öra till öra.

Den andra lilla episoden utspelade sig på en spårvagn som jag klev på i den bakre delen av vagnen och där satt ett gäng tyska killar. Tre mer eller mindre alkisar, som på samma hållplats klev på lite längre fram i vagnen, satt och diskuterade. Plötsligt blev en av de tre sur på de andra två och bestämde sig för att lämna dem och gå längre bak i vagnen. Under tiden som han går försvinner hans dåliga humör och han börjar nynna och med smådansande steg tar han sig bakåt i vagnen. Han stannar upp framför en av de tyska killarna, utan en tanke på att de kanske inte var svenska, så säger han till honom: -Stenmark, det är fina grejer!!!
Eftersom allt han får som reaktion är en oförstående, häpen blick från killen han pratat med, och småfniss från de andra (och övriga som hört och sett vad som hände) så stegar han vidare och slår sig ner på en plats längre bak. Den tilltalade killen vänder sig bakåt till sina kompisar och säger: -Echt Schwede! och de börjar alla skratta.
Ja, det var inte lätt att inte visa att man förstått vad de sa!!! =)
Är det verkligen den bilden de har av oss svenskar...??!? ;)

Vi får väl se om det blir fler minnen från årets Gothia Cup, eller om jag måste vänta tills nästa år... =)

Idrott förenar människor på de mest besynnerliga sätt! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback